WvL – De Casparis

De bouw van de motorstrandreddingsboot "De Casparis".

 

Een stukje historie.

Het origineel is gebouwd bij de firma. Gebr. Taat Katwijk aan zee in 1962 en heeft op het KNRM station Scheveningen van 1962-1980 en Katwijk aan zee 1980-1994 in actieve dienst gestaan. De afmetingen zijn 10,35 x 2,85 ( zonder fender) x 0,55 m, type Eierlandklasse material is Teakhout.

Nu het model.
Deze is gebouwd schaal 1:15, 69 x 18,5 x 3,6 cm.
De kielspanten zijn 8mm multiplex en de beplanking (overnaads) lindenhout 1,5 x 10 mm op de rechte stukken. Bij de boeg en achtersteven 1,5 x 15 mm om de kromming in de latten te krijgen en de spanten zijn van 3 mm multiplex.
De tekening zoveel mogelijk na getekend in autocad om makkelijker de verschillende delen te kunnen maken.

Begonnen met de kiel met daarop de spanten, achter een dubbel kielspant voor de schroefas en schroef. Met de beplanking ging het bij de boeg niet goed dus de zaag erin, de kiel was te smal. Dit veranderd en de planken gingen nu beter om de boeg.

Dan het motorhuis.
Deze is van 1mm triplex ( watervast) gemaakt. Met de radarmast en uitlaat.
De banken zijn ook van 15 x 1,5 mm lindenhout en op de tekening op maat gelijmd. Ik heb spelden gebruikt om alles op maat te houden tijdens het lijmen.
Er zitten 6 loospijpen door het dek, deze worden door een klep afgesloten.
Ook aan iedere kant 4 looskleppen gelijk aan het dek.
De fender is van kunststof (in de bouw gebruiken ze dit voor de bescherming van kozijnen).
Eerst gegrond met kunststofverf en daarna met overschilderbare kit glad gemaakt en in blauw afgelakt.

Nog even 72 gaatjes boren voor het touwwerk over de fenders en dan gaat het er toch op lijken.

Nu de besturing nog verder inbouwen.

 model van Cor Sneijders