WvL – Containerkraan

WERK VAN LEDEN - CONTAINERKRAAN

Drie jaar geleden (2008) kwam ik op het idee om voor de vrachtwagenbaan een containerkraan te bouwen.

Naast het grondverzet en de heftrucks kon de autobaan wel een extra dimensie gebruiken, zeker als je het aantal vrachtwagens met containers in ogenschouw neemt dat op de autobaan rijdt.

Nu moest ik dus op zoek naar een mooie containerkraan om na te bouwen maar dat viel niet mee, er is op dit gebied dus helemaal niets te vinden voor de ervaren modelbouwer.

Dan maar googlelen op foto’s van containerkranen, en dat leverde een aantal leuke plaatjes op.

Met de verzamelde plaatjes heb ik mijn ideale containerkraan samengesteld waarbij ik de praktische haalbaarheid van de realisatie niet uit het oog heb verloren.

Het onderstel was uiteindelijk het meest simpele van het gehele project, hoewel ik de aandrijving hiervan wel tot twee maal toe heb veranderd. Voor de vier pijlers heb ik gekozen voor een simpele vierkante vorm waarvan de binnenzijden iets schuin aflopend zijn.

Om de pijlers op het onderstel te monteren heb ik schetsplaten gemaakt met metalen bussen (om uitslijten te voorkomen) en de pijlers voorzien van aluminium bussen zodat het geheel makkelijk te monteren en demonteren was.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om het onderstel en de pijlers als geheel te monteren om de kwetsbaarheid van het model te verminderen. (tijdens een proefopstelling brak een van de schetsplaten af)

De containergrijper was een project op zich. In eerste instantie had ik een variabele grijper gemaakt die zowel 20 feet als 40 feet kon pakken, de instelling van 20 naar 40 was geheel radiografisch geregeld. Maar na een informatief gesprek met een aantal leden bleek dat de 40 feet container niet of nauwelijks voorkomt binnen de vereniging.

Dat maakt het allemaal weer een stuk simpeler, de variabele grijper ging aan de kant en ik heb me gefocust op de 20 feet container.

Gelijkertijd kon ik het grijp mechanisme aanpassen, in de eerste uitvoering had ik de “klauwen “ op de kop van de container gesitueerd maar na een tip van Leo de Groot heb ik dat veranderd zodat de “klauwen” nu de zijkant van de container pakken. Het grote voordeel hierbij is dat er nu twee containers strak tegen elkaar aan kunnen worden geplaatst.

Voor het transport van de grijper heb ik gekozen voor het “bovenloop” principe.

Door deze keuze kon ik een “wagen” maken die zowel het transport als het heffen kon combineren.

Ook hier heb ik een aantal pogingen moeten doen om alles naar wens te krijgen, zo wilde ik perse de mogelijk hebben om de grijper diagonaal te kunnen corrigeren.

Met een hoop vijlwerk en twee micro servo’s is dat uiteindelijk gelukt.

Voor het heffen kwam ik uiteindelijk (na een aantal experimenten) uit op een horizontaal geplaatste 4voudige trommel.

Voor de materiaalkeuze van het model heb ik gebruik gemaakt van aluminium, mdf en vliegtuigtriplex.

Het onderstel bestaat uit een aluminium frame, bekleed met 2 mm vliegtuig triplex.

De pijlers en de bovenliggers zijn van 4 mm mdf terwijl de wagen voor 80% uit aluminium bestaat. De grijper heeft een aluminium bodem en een opbouw van vliegtuigtriplex.

Voor alle aandrijvingen van het model heb ik gebruik gemaakt van de motoren die ik heb gekocht in Dortmund tijdens de Inter Modelbau voor een totaalbedrag van 45 euro !!!

Het model krijgt nu zijn definitieve vorm waarbij de detaillering de belangrijkste factor is.

Ik heb er voor gekozen om het model een “verweert” uiterlijk te geven, hierdoor krijgt het model veel meer karakter en ziet het er realistisch uit.

Na een aantal hopeloos mislukte pogingen is het uiteindelijk toch gelukt om het model een verweert uiterlijk te geven.

De besturing van het model is ook een verhaal apart.

Doordat het model bestaat uit 3 fysiek gescheiden onderdelen (onderstel, grijper en wagen)

was het een uitdaging om deze elektrisch te koppelen.

De oplossing werd gevonden in één zender met drie ontvangers, allemaal voorzien van hetzelfde kristal uiteraard. Geen 2.4 GHz dus maar oude vertrouwde OldSchool techniek.

Uiteindelijk is het model helemaal geworden wat ik ervan had verwacht en is het hopelijk een aanwinst voor de club.

Ik heb er in ieder geval 3 jaar enorm veel modelbouw plezier aan beleeft!

 

model van Leo Hassing