Werk van Leden – Calypso

Oceanografisch laboratorium "Calypso"

De Calypso was het bekende schip van Jacques-Yves Cousteau (1910–1997), een drijvend oceanografisch laboratorium waarmee hij talloze ontdekkingsreizen maakte.

Dit schip werd in 1942 gebouwd op de Ballard Marine Railway Yard in Seattle (USA) als mijnenveger voor de Britse marine. Het werd gestationeerd in Gibraltar en nam deel aan de geallieerde landing op Sicilië in juli 1943. Na de oorlog werd ze uit de vaart genomen en voor anker gelegd in Malta. Later werd ze verkocht aan de Gasan Group in Malta en werd door de nieuwe eigenaar herdoopt tot Calypso. Ze deed korte tijd dienst als pont tussen de eilanden Malta en Gozo. De naam "Calypso" werd toepasselijk gekozen naar de nimf Calypso in het boek Odyssee van Homeros. Ze had de held Odysseus met haar charmes zeven jaar gevangen gehouden op het eiland Gozo.

Commandant Cousteau vond in dit schip het ideale schip voor onderwaterexploratie. Het schip werd voor hem gekocht door Sir Thomas-Loël Guinness, een Engelsman uit een rijke familie. En zo begon dit schip aan een lange loopbaan van ongeveer veertig jaar als het eerste schip dat speciaal was uitgerust voor onderzoek van de marine biologie en voor onderwateropnames. Ze werd in de loop der tijden uitgerust met zodiacs (snelle bootjes met buitenboordmotor), met een helikopterplatform, een kleine duikboot, satellietverbindingen en de laatste snufjes op het gebied van wetenschappelijke uitrusting.

De uitrusting en het onderhoud van dit schip kostte hopen geld. Daarom was Cousteau steeds op zoek naar financiële steun van b.v. regeringen en oliemaatschappijen. Hij besefte al snel dat om financieel gezond te blijven, het nodig was de naam Calypso te gebruiken als media-attractie en het schip te verheffen tot een sterrenrol in de vele films en televisiedocumentaires die hij maakte over zijn geliefde wereld onder de golven.

De Calypso werd op 8 januari 1996 in de haven van Signapore per ongeluk geraakt door een ander vaartuig en er ontstond een scheur onder de waterlijn. Het schip zonk en zakte op haar zijde onder een hoek van 70°. Enkele weken later werd het schip gelicht en naar Marseille verscheept. Op 7 juni 1998 is zij overgebracht naar een dok van het Maritieme Museum in La Rochelle.

Op 23 december 2005 heeft de handelsrechtbank van La Rochelle aan Francine Cousteau toestemming gegeven om met het herstellen van de Calypso te starten.

 

model van Ben Janssens