WvL – Delta

Azimuth tug "Delta" – Een model met een bijzondere aandrijving.

Dit model is gebouwd naar tekeningen van de "Delta AT" lijn van IHC Delta Shipyard in Sliedrecht. Het dankt zijn naam dan ook aan de naam van de scheepswerf waar dit model is ontworpen. Het bijzondere aan dit schip is de aandrijving, deze vindt namelijk plaats met behulp van schottels van het merk Azimuth. Van dit model zijn er twee gebouwd, beide varend en uitgevoerd met schottels.

De eerste model is gebouwd in opdracht van IHC Delta Shipyard. Zij wilden met dit model de unieke aandrijving van hun AT lijn laten zien op de 'Europort' beurs, een beurs voor de scheepvaart. Op deze beurs heeft dit model een week rondgevaren, in een waterbak met een bodem van spiegels, zodat de werking van de aandrijving goed te zien was.

Wat is er nu zo bijzonder aan deze aandrijving. Het is een aandrijving waarbij de schroef ook het schip stuurt. Meestal hebben schepen een schroef die in een vaste positie, recht naar achteren, zijn werk doet. Het schip wordt dan bestuurd door de roeren die direct achter de schroef zijn geplaatst. Een schottel echter, is in staat een schroef 360 graden om zijn verticale as te laten draaien. Dit wil dus zeggen dat een schip kan worden gestuurd met behulp van zijn schroef, en geen roer meer nodig heeft. Denk hierbij aan de werking van een buitenboordmotor, ook hier werkt de schroef tevens als roer. Anders dan bij een buitenboordmotor kan een schottel 360 graden draaien, en kan je dus ook achteruit varen zonder de draairichting van de aandrijfmotor om te hoeven veranderen. 

Door nu twee schottels, die onafhankelijk van elkaar draaien, te combineren kan ook de snelheid van het schip worden bepaald door de stand van de schottels. Stel dat je namelijk allebei de schottels (90 graden) naar binnen (of naar buiten) draait, werken ze elkaar tegen, zal het schip niet naar bak of stuurboord uitwijken en ook niet meer vooruit komen. Hierdoor kan de motor dus altijd op hetzelfde (meest gunstige) toerental draaien, en dat scheelt in brandstof en onderhoud.

De romp van dit model is met enige kleine aanpassingen een aantal malen in het ‘groot’ gebouwd. De opbouw van de modelschepen is gebouwd volgens het eerste ontwerp. Dit ontwerp bleek echter te duur te zijn om in productie te nemen. Op de schepen die nu worden gebouwd wordt dus een andere opbouw geplaatst, en dat maakt deze modelschepen dus redelijk uniek.

model van Ben Janssens