Werk van Leden – DAF XF

In 1997 heb ik tijdens de hobbybeurs in Leeuwarden als 15 jarige jongen mijn eerste RC truck tweede hands gekocht.

Dit was een Volvo F12 globetrotter met 3 assige koeltrailer

Na de eerste vele jaren met dit model gereden te hebben begon het gevoel om iets aan deze auto te veranderen te komen, eerst heb ik de Volvo wat voorzien van eigen stickers.

Tot de zomer van 2004 aangebroken was, toen heb ik bij de bekende Scheveningse handelaar een Wedico Scania Highline cabine gekocht en deze toen op het chassis van de Volvo geplaatst.

Na nog een paar jaar met de koeltrailer gereden te hebben had ik besloten om een kieptrailer aan te schaffen.

Na vele jaren met plezier gereden te hebben met deze auto kwamen er medio 2011 bij de bekende Scheveningse handelaar een paar Daf cabine´s die voorzien waren van airbrush afbeeldingen.

Toen had ik mijn oog al laten vallen op een cabine die voorzien was van orka beschilderingen.

Na een lange tijd toch getwijfeld te hebben zag ik deze cabine tijdens een demo in Heemstede rijden zonder spoiler en windgeleiders, dit vond ik zo zonde dat ik toch op een zaterdag ochtend de stoute schoenen aangetrokken heb en besloot om de bekende Scheveningse handelaar te bellen voor deze cabine.

Na dat telefoontje heb ik mijn Scania cabine van het chassis afgeschroefd en ging de reis naar Scheveningen en diezelfde avond stond er een de DAF cabine naast het chassis waarop 14 jaar geleden de Volvo cabine op stond.

In 2012 zag ik in de buurt van de woonplaats van mijn ouders een blauwe container trailer van een eigen rijder staan. Deze trailer sprak mij zo aan dat ik het een leuk project vond om deze na te maken.

Een paar weken later had ik het chassis van Wedico gekocht en na vele maten opgemeten te hebben van de originele trailer, van de trailerbouw kreeg ik helaas geen informatie besloten om de zaag in de standaard Wedico trailer te zetten

Op de modelbouwbeurs in Dortmund van 2012 kocht ik bij een Duitser mijn eerste zeecontainer en na veel op internet gezocht te hebben volgde er begin 2013 een tweede container uit Duitsland, aangezien deze in Nederland na genoeg niet te vinden zijn.

De trailer kreeg halverwege 2013 na bijna 1 ½ jaar bouwen zijn uiteindelijke vorm. En net voor de zomer het einde in zicht.

Na nog een paar kleine aanpassingen aan de trekker verricht te hebben, zoals staande uitlaten inclusief steun, interieur, luchtslangen en dergelijke was de auto eind augustus 2013 helemaal naar mijn zin.

 

Model van Jelle de Jong