WvL – De DAF XF 105 Super Cab

De ombouw van de DAF XF 105 Super Cab

 

Welke vrachtwagenliefhebber kent ze niet, de wit-blauwe trucks van Sties. Na schade aan de belettering van deze Wedico DAF XF 105 Super Space Cab, die nog in de uitvoering van Kaattee Transport was, begon het idee te ontstaan om deze auto om te gaan bouwen naar een Sties truck.

Ik ben daarop zoek gegaan naar goed referentiemateriaal en vond op internet en social media foto’s van de Sties wagens. Ook heb ik via de website www.sties.nl goed materiaal en een boek over Sties gevonden.
Op deze site staan ook veel foto’s en leuke verhalen over de historie van Sties.
Aan de hand hiervan heb ik de dochter van een goede kennis gevraagd om aan de hand van een foto van het huidige model een ontwerp te laten maken van deze auto in de Sties kleuren.
Dit sprak mij zo aan dat ik besloten heb om de huidige auto te gaan verbouwen.

Het begon eerst met het verwijderen van de huidige stickers van het model en het uit elkaar schroeven van de cabine.
Hiernaar konden de cabine en de bakken afgeplakt worden en gingen deze naar Jan Voortman Autoschadebedrijf BV in Ter Aar waar de cabine en bakken voorzien werden van de blauwe RAL 5015 Sties kleuren.
Tijdens een modelshow in Ede in Maart 2018 heb ik bij www.miniatuurreclame.nl de bestikkering van Sties laten ontwerpen en in Mei van hetzelfde jaar had ik de stickers in huis, alleen was het wachten nog op de gespoten cabine en bakken.

Tussentijds was het tijd om thuis het chassis onderhanden te nemen, Na het verwijderen van enkele dingetjes die niet meer naar mijn zin waren kon het opbouwen van de motorwagen weer beginnen. Zo werd het chassis voorzien van een nieuwe Deense kist en er kwamen extra spatborden tussen de achterassen en werden de de spatborden en luchtketels voorzien van de blauwe kleur, de koelmotor werd wit in plaats van crème en de uitlaad werd zilver.

Nadat de aanpassingen van de motorwagen klaar waren, kon ik beginnen met het aanpassen van de aanhanger.
Ook hier werden de oude delen vervangen door aan weerszijde van het chassis geplaatste Deense kisten en de lichtbalk aan de achterkant werd voorzien van twee extra lampen.
Tevens kwam er een nieuwe spatlap op en kwamen ook hier extra spatborden tussen de achterassen.

Tijdens een vakantie kwam ik op marktplaats een 3D geprinte koelmotor tegen die op de voorkant van de bak gemonteerd kon worden, want de officiële aanhangwagens van Sties hebben dit ook.
Toen was na een telefoontje van Jan Voortman Ter Aar tijd om de gespoten onderdelen weer op te halen en kon de auto weer in elkaar gezet worden. En na een middag schroeven stond de auto in elkaar en was het tijd om met mede clublid Frank de Vries op een zondag de bestikkering aan te brengen.

De eerste demo voor de Sties Daf was in Wassenaar in 2018 Iedereen was zeer positief over de verandering van de auto, alleen kwamen er tijdens deze demo nog wel een paar dingetjes aan het licht die uiteindelijk toch nog aangepast zijn. Ook kwamen er mede clubleden met het idee om de velgen van de auto die nog aluminiumkleurig waren aan te passen naar blauw met een wit randje.

Zo gezegd en zo gedaan, begin 2019 het een en ander aan nieuwe velgen voor de vooras aangeschaft in Scheveningen en maar aan de slag gegaan met de kwast en net voor de eerste demo van 2019 in Goes was de auto klaar.
Tijdens deze demo kwam ik bij een andere modelbouwclub een Volvo tegen van Nor Cargo, de opvolging van Sties. Deze modelbouwer had zijn achterassen van de aanhanger wel volgens het origineel na gemaakt.
De assen van mijn aanhanger stonden dichter bij elkaar dan het origineel waarmee gereden werd.
Na deze demo maar de achterassen van de aanhanger er af gehaald en opnieuw verder uit elkaar terug geplaatst. Toen kwam ik er alleen achter dat de Deense kisten die ik er al onder had te groot waren en maar besloten om nieuwe iets kleinere kisten te kopen. Na thuiskomst met de nieuwe kisten meteen aan de slag gegaan met lijm en verf, na twee laagjes verf en een paar schroeven is de aanhanger zo goed als klaar.

Als een van de laatste aanpassingen van het model zijn de uit anker kettingen gemaakte sneeuwkettingen.
Op het moment van het schrijven van dit stuk wordt de koelmotor op de aanhanger nog aangepast naar een oudere uitvoering.

Model van Jelle de Jong 2018 – 2020